Roar Sletteland

Slides83.jpg

Aktivist i Bergens samtidskunstfelt, særlig innen musikk, scenekunst og lydkunst. Konstruerer lydutstyr, musikkinstrumenter og robotikk til egne og andres prosjekter. Var daglig leder av Bergen senter for elektronisk kunst (BEK) i perioden 2003-07 og har fortsatt base ved den overfylte elekronikkbenken der. Er også en ivrig bruker av kunsthuset Wrap.

Arrangerer konserter i konsertserien Utmark, av og til også i nyMusikk Bergen og konsertserien Avgarde. Var en av grunnleggerne av Lydgalleriet i 2005, og har vært styreleder der siden 2013.

Begynte sin karriere innen scenekunst i 2008 som lyddesigner for Operasjon Almenrausch regissert av Tore Vagn Lid, og fortsatte samarbeidet med Vagn Lid frem til 2012, med blant annet Embargo, Elephant Stories, Ressentiment og Straff. Etablerte Ursus produksjoner i 2015 sammen med Lena Buchacz og Sigurd Fischer Olsen i kjølvannet av den vellykkede oppsettingen av Salvatore Sciarrionos opera Lohengrin. Driver det eksperimentelle scenekunstprosjektet En indeks over kollisjoner med Thorolf Thuestad. Laget danseforestillingen The Table Turns i 2016 sammen med Karen Eide Bøen.

Roar Sletteland har sin utdanning innen filosofi og skrev i sin ungdom en avhandling om jernbanestasjonen i Bergen. En gang i blant skriver han tekster hvor hans filosofiske ståsted kommer til uttrykk, men som regel manifesteres dette i praktisk-kunstnerisk arbeid, gjerne innenfor områder som vanligvis ikke oppfattes som kunstnerisk relevant, så som kunstens forhold til teknologi, økonomi og organisasjon.

 

Siden er under utvikling. Følg med!