Roar Sletteland

Slides83.jpg

Aktivist i Bergens samtidskunstfelt, særlig innen musikk, scenekunst og lydkunst. Konstruerer lydutstyr, musikkinstrumenter og robotikk til egne og andres prosjekter. Var daglig leder av Bergen senter for elektronisk kunst (BEK) i perioden 2003-07 og aktiv bruker frem til 2018 med analog elektronikk som spesialfelt. Er også en ivrig bruker av kunsthuset Wrap.

Arrangerer konserter i konsertserien Utmark, av og til også i nyMusikk Bergen og konsertserien Avgarde. Var en av grunnleggerne av Lydgalleriet i 2005, og har vært styremedlem der siden 2012.

Begynte sin karriere innen scenekunst i 2008 som lyddesigner for Operasjon Almenrausch regissert av Tore Vagn Lid, og fortsatte samarbeidet med Vagn Lid frem til 2012, med blant annet Embargo, Elephant Stories, Ressentiment og Straff. Etablerte Ursus produksjoner i 2015 sammen med Lena Buchacz og Sigurd Fischer Olsen i kjølvannet av oppsettingen av Salvatore Sciarrionos opera Lohengrin. Driver det eksperimentelle scenekunstprosjektet En indeks over kollisjoner med Thorolf Thuestad. Laget danseforestillingen The Table Turns i 2016 sammen med Karen Eide Bøen.

Roar Sletteland har sin utdanning innen filosofi og skrev i sin ungdom en avhandling om jernbanestasjonen i Bergen. En gang i blant skriver han tekster om kunst og filosofi og slike ting, men foretrekker egentlig å nedfelle sin tenkning i praktisk-kunstnerisk arbeid, gjerne innenfor områder som vanligvis ikke oppfattes som kunstnerisk interessant, så som kunstens forhold til teknologi, økonomi og organisasjon.

 

Siden er under utvikling. Følg med!